Vihdin kunta on tekemässä historiaa, se on varautumassa voimakkaasti joukkoliikenteen rahoittamiseen. Tätä ennen on sentään jo sitouduttu Turun tunnin juna yhtiöön.
Vihdin kunta on suhtautunut perinteisen nihkeästi joukkoliikenteen kehittämiseen pääkaupunkiseudulla, vaikka siitä todistetusti olisi ollut hyötyä. Onneksi tosiasiat ovat tulleet nyt selkeästi esiin ja voimme, toivottavasti yksimielisesti ottaa rohkean askelen tulevaisuuteen.
Ehkä muutama sana historiasta. Vihdin kuntaa on kohdannut pari kehityssykähdystä. Kakkostien suuntautuminen Nummelan kautta Poriin toi vuosikymmeniksi yrityksille ja uusille asukkaille uskoa sijoittautua Vihtiin. Seuraava askel oli ykköstien nelikaistaistaminen Lohjan ohi Turkuun. Tästä toki vain rippeitä koitui Vihdin hyväksi koska suurimman hyödyn risteävistä yhteyksistä sai naapurimme Lohja. Me emme ymmärtäneet tuolloin Huhmarin ja Muijalan seudun merkitystä ja Ideaparkkikin lipsahti tavoittamattomiin.
Muita esimerkkejä nimenomaan rautatieyhteyksien synnyttämistä kehityspulsseista ovat mm oikorata Helsingistä Lahteen. Rata nosti nimenomaan Mäntsälän maailman kartalle. Rantaradan sähköistäminen mahdollisti metromaisen joukkoliikenteen Espoossa jo reilusti ennen metropäätöksiä ja nyt näiden kahden maksihankkeen asemanseudut imevät lähes kaiken kasvupotentiaalin pääkaupunkiseudulla. Viimeisimpänä ovat tulleet Yhteysrata lentokentälle ja Raidejokeri jotka nivovat pääkaupunkiseutua yhä tiiviimmin yhteen.
Tunnin juna Turkuun tulee toteutuessaan mahdollistamaan nopeita yhteyksiä Turun ja pääkaupunkisedun kanssa ja myös radan naapurustot tulevat hyötymään hankkeesta ja erityisesti Vihti jos saamme Huhmariin oman aseman.
On totta ettei raideyhteyksien rahoittaminen kuulu Vihdin varsinaiseen perustoimintaan, mutta nyt on ns ”tuhannen taalan” paikka tehdä kauaskantoisia päätöksiä, jotka ovat Vihdin kehityksen kannalta olennaisen merkittäviä. Päätös raiderahastosta on myös viesti mahdollisesti Vihtiin sijoittuville yrityksille ja myös kuntaan muuttaville asukkaille, siitä että kunta on vahvasti liikkeellä kehityksen tiellä.
Voimme tietysti perustellusti kysyä mitä sijoitusrahastoon asetetuilla varoilla sitten tehdään? On aivan varmaa, kun ratahanke toteutuu, Vihti joutuu hankkimaan maata, suunnittelemaan ja rakentamaan tulevan aseman ympäristöä monella tavalla ja näin ollen on merkittävän hyvä asia että näihin hankkeisiin voimme varautua jo ennakkoon. Näinhän on jo tehty kaavahankkeissa. Jos hankkeet pitkittyvät niin aina voimme sitten tehdä ratkaisuja rahaston suhteen, mutta tietysti toivomme että Tunnin juna pysyy toteutumisen tiellä.
On tietysti myös totta että Vihdin kunnan talouden toteutuminen on ollut viime kaudella poikkeuksellista eikä ole sanottua että tulevat vuodet ovat läheskään yhtä myönteisiä. Raiderahasto tasoittelee taloutta Tunnin junan hankkeiden tulessa ajankohtaisiksi ja mahdollistaa osaltaan talouden suunnittelua tulevaisuudessa.
Vihdin kunnan kehityspolut ovat jo pitkään varautuneet ja sitoutuneet Tunnin junan toteutumiseen, nyt perustettava raiderahasto on edelleen yksi askel hankkeen toteutumiseen.
Näillä kommenteilla Vihdin sosialidemokraattinen valtuustoryhmä hyväksyy Vihdin raiderahaston sääntöjen hyväksymisen ja sen että Vuoden 2020 tilinpäätöksessä tehdään rahastosiirto raiderahastoon.
Vihdin kunnanvaltuusto 29.3.2021 Asia n:o 9
Viimeisimmät kommentit